Najlepszy dla nas rower to naturalnie kwestia tego, jaki sposób korzystania z roweru będzie przez nas preferowany, czyli jak i gdzie planujemy jeździć. Rower może nam służyć do powolnych przejażdżek po parku, może być narzędziem codziennego przemieszczania się, jak również może być naszym partnerem w czasie górskich wycieczek. Trzeba tutaj rozpatrywać intensywność naszej jazdy oraz to, na jakich drogach będziemy się poruszać. Ścieżki rowerowe miast i górskie bezdroża to dwa drastycznie inne środowiska jazdy. Wygląd ma jakieś tam znaczenie, ale znacznie ważniejsze bez wątpienia są kwestie praktyczne, jakość wykonania oraz wszystko co, co ogólnie określimy mianem wytrzymałości. Piękny rower, na którym nie będziemy umieli jeździć, jest nam niepotrzebny. Na szczęście producenci rowerów są przygotowani na wszystkie nasze możliwe potrzeby.
Rowery do miasta
Rowery miejskie mają duże i miękkie siodełko, czasami określane kanapą. Rowerzysta siedzi w pozycji wyprostowanej, więc jest mu bardzo wygodnie. Takie rowery to tak zwane damki, więc wsiadanie i zsiadanie z nich jest bardzo łatwe. Preferują je kobiety. W takich rowerach często znajdziemy duże błotniki, kosze z tyłu i u kierowcy oraz podobny osprzęt. Takie coś pomaga nam w chronieniu się przed zachlapaniem i jest oczywiście przestrzenią bagażową. Standardem jest też oczywiście oświetlenie i elementy dobrej widoczności na drodze.
Rowery turystyczne
Rowery turystyczne, czyli rowery trekkingowe, mają większe koła (26”->28”) od rowerów miejskich i dobrze spisują się w terenach miejskich. Są przeznaczone do jazdy szybszej i na dłuższe dystanse, są mniej wygodne. Na taki rower można zamontować sakwy i wybrać się nim na wycieczkę za miasto, nawet na kilka dni. Są to rowery na długie wyprawy rowerowe.
Rowery szosowe
Charakteryzują się dużymi, cienkimi kołami i silnym pochyleniem ciała w czasie jazdy, czasami nawet jego równoległym ustawieniem do drogi. Jeździ się nimi szybko, ale tylko po dobrych drogach.
Rowery górskie
Bardzo szeroka kategoria rowerów, najczęściej spotykana na naszych drogach. Są to rowery zaprojektowane do jazdy w trudnym terenie, chociaż niekoniecznie górzystym. Mają szerokie opony, wytrzymałe ramy oraz pozbawione są wszelkiego rodzaju koszy czy miejsca na sakwy. Teoretycznie nie są przeznaczone do jazdy miejskiej, ale ich szerokie opony z silnym bieżnikiem znakomicie sprawdzają się w kwestii ochrony przed uszkodzeniami. Zróżnicowanie takich rowerów jest bardzo duże i mamy tu wszystko od lekkich rowerów para-miejskich po rowery ultra ciężkie, zjazdowe.