Piłki
Rozmiary, wady i zalety piłek do ćwiczeń – które wybrać?

Piłki gimnastyczne są coraz częściej wykorzystywane w klubach fitness ze względu na swoją uniwersalność. Można ich używać do ćwiczeń wzmacniających, do budowania kondycji, do ćwiczeń rozluźniających, a także w przebiegu rehabilitacji pourazowej. W sklepach znajdziemy szeroki wachlarz piłek wyróżniających się różnymi fakturami, rozmiarem, materiałem wykonania, a nawet kształtem. Wśród nich na pewno jest piłka idealna dla nas.

 

Która to będzie?

 

Piłki gimnastyczne zostały wymyślone przez szwajcarskich fizjoterapeutów, przez co czasami określa się je mianem piłek francuskich. Ich kariera zaczęła się przed pięcioma dekadami i z lokalnej ciekawostki stały się one globalnym fenomenem. Dzisiaj mało kto jest sobie wyobrazić rehabilitację bez nich. Dzisiaj nawet częściej niż w rehabilitacji wykorzystywana jest w różnego rodzaju podejściach treningowych nastawionych na w zasadzie wszystkie cele.

 

Dlaczego piłka gimnastyczna?

 

Treningi z takimi piłkami powinny być wykonywane na płaskiej powierzchni. Jej kształt utrudnia utrzymanie równowagi, ale nie za bardzo. Akurat na tyle,, by uruchomić ogromną część mięśni organizmu, w tym mięśnie głębokie. Mowa tutaj głównie o tzw. gorsecie mięśniowym, który podpora kręgosłup. Kiedy te mięśnie są osłabione, zaczynają się problemy z postawą i kłopoty z kręgosłupem. Użycie piłki wzmacnia mięśnie gorsetu i tym samym cały organizm.

 

Podkreśla się też, że piłka szwajcarska poprawia równowagę, zwiększa silę, odciąża narządy wewnętrzne, poprawia pracę stawów, ułatwia odchudzanie i gimnastyka​zmniejsza napięcie nerwowe.

 

Rodzaje piłek

 

Różne zastosowania doprowadziły do dywersyfikacji piłek. Wyróżniamy m.in. piłki klasyczne z gumy PCV, antypoślizgowe, dobre do fitness i do rehabilitacji. Ich średnica to 56-75 centymetrów. Piłki ABS to piłki wykonane ze specjalnej pianki zapobiegającej ich pękaniu. Ich zastosowania i forma są bardzo podobne do piłek klasycznych. Taka piłka jest zawsze ceniona za bezpieczeństwo użytkowania, bo nigdy po prostu nie strzeli i co najwyżej powoli wypuści powietrze.

 

Piłki z wypustkami to także wariant klasyczny. Przypominające kolce wypustki mogą pokrywać cały przyrząd lub jego część. Ich zadaniem jest masowanie ciała w czasie ćwiczenia, co jest bardzo istotne w treningu powodującym napięcie. One nas relaksują.

 

Piłki w wersji mini to z kolei piłki do rehabilitacji i ogólnego rozwoju. Ich średnica to zaledwie 16-26 centymetrów. Trzyma się ją między kostkami lub kolanami albo też opiera się na niej rękę w czasie wykonywania ćwiczeń. Pozwala na intensywne angażowanie mięśni grzbietu.

Warto przeczytać
Piłki

Piłka nożna to nasz sport narodowy i śmiało można powiedzieć, że jest to również sport światowy. Gra się w nią praktycznie wszędzie, a u nas prawdziwy boom pojawił się po słynnym...